Pozwalam sobie wkleić program i treść programu ze strony Kina Pałacowego w Poznaniu.
Góry kuszą, zachwycają, a zarazem przerażają. Budzą skrajne emocje.
Góry były opiewane w poezji, malarstwie, fotografii i filmie.
Góry zamieszkiwali bogowie i potwory: zawsze osnute były mistyką.
Postrzegamy je jako przestrzeń na styku tego, co ludzkie i tego, co
nadprzyrodzone. Nie dziwi zatem, że góry – szczególnie te najwyższe,
najniebezpieczniejsze, najtrudniej dostępne, gdzie łatwiej stracić życie
niż zaparzyć herbatę – przyciągają swoją mocą.
Przegląd
filmowy, na który zapraszamy pokaże góry i ludzi, którzy poświęcili im
życie, pokaże, jak góry były zdobywane, ale również jak góry zdobywały
człowieka.
PROGRAM:
26.04. (niedziela)
g. 19 EVEREST - POZA KRAŃCEM ŚWIATA (Beyond the Edge), reż. Leanne Pooley, Nowa Zelandia, 2013, 90’
Dokument opowiada o pierwszym wejściu na Mount Everest. Łączy
archiwalne materiały z wyprawy, fabularyzowaną rekonstrukcję wydarzeń i
ujęcia szczytu w technologii 3D.
27.04. (poniedziałek)
g. 19 GÓRSKIE FILMY KRÓTKOMETRAŻOWE
PRZERWANA WYPRAWA (Nanga Parbat Tragedy), reż. Jerzy Zińczuk, Polska, 2013, 30’
Wiosną 2013 roku grupa wspinaczy pojechała w Himalaje.
Ich celem było zdobycie Nanga Parbat - dziewiątego pod względem
wysokości szczytu świata. Część z nich uniknęła śmierci z rąk
terrorystów... O tej historii opowiada film.
MANASLU, reż. Jerzy Porębski, Polska, 2014, 25’
30 lat temu zakopiańska wyprawa zdobyła w zimie Manaslu ustanawiając
kilka rekordów w tym pierwsze zimowe wejście na ośmiotysięcznik bez
dodatkowego tlenu. Na szczycie stanęli Ryszard Gajewski i Maciej
Berbeka. Był to drugi ośmiotysięcznik zdobyty w zimie, skromnymi siłami,
bez prognoz meteo, praktycznie bez łączności pomiędzy uczestnikami i
bez fanfar.
NA KRAWĘDZI - POLSKA WYPRAWA NA K2, reż. Aleksander Dembski, Polska, 2004, 49’
K2, to drugi po Mount Everest, szczyt na Ziemi, liczący 8611 m n.p.m.
Znajduje się w leżącym na pograniczu Chin i Indii Karakorum, w paśmie
Baltoro Mustagh. K2 traktowana jest jako najtrudniejsza góra świata. Do
tej pory nikomu nie udało się zdobyć góry zimą. W rejonie K2 panują
ekstremalne warunki pogodowe. Zimą temperatura spada do minus 45 stopni
Celsjusza, a prędkość wiatru dochodzi do 200 kilometrów na godzinę.
Polska wyprawa osiągnęła wysokość 7700 metrów. Kierownikiem zimowej
ekspedycji z ramienia Polskiego Związku Alpinizmu był Krzysztof Wielicki
- piąty człowiek na świecie, który zdobył Koronę Himalajów - wszystkie
czternaście ośmiotysięczne szczyty ziemi. W czasie trwania wyprawy (16
grudnia 2002 - marzec 2003), bazie pod K2 nie było żadnego innego
zespołu, dlatego też idea zdobycia K2 w tym czasie była tak wyjątkowa.
Próba, podjęta przez wyprawę Krzysztofa Wielickiego, zakończyła się
niepowodzeniem. Chociaż celem było zdobycie wierzchołka K2, to niemniej
istotny był szczęśliwy powrót wszystkich uczestników do domu.
28.04. (wtorek)
g. 19 JUREK, reż. Paweł Wysoczański, Polska, 2014, 80’
24 października 1989 roku podczas wyprawy na Lhotse ginie Jerzy
Kukuczka. Po raz pierwszy pojechał w Himalaje z pieniędzmi, sprzętem,
naprawdę sławny.
Dokument Pawła Wysoczańskiego nie skupia się jednak
na zagadce śmierci himalaisty. Pokazuje człowieka, który pnie się do
góry – w sensie dosłownym, ale tez metaforycznym i symbolicznym. Od
pucybuta do milionera, od socjalistycznego pracownika po gwiazdę
międzynarodowych mediów, od człowieka, który wspina się bez pieniędzy i
sprzętu, po pełnoprawnego konkurenta Reinholda Messnera w walce o
zdobycie Korony Himalajów i Karakorum. Rozmowy z rodziną i przyjaciółmi,
archiwalia, zdjęcia, nagrania, fragmenty programów telewizyjnych i
wywiadów składają się na portret całego środowiska himalaistów lat 80.
To również obraz czasów, w jakich żyli – ciężkich i barwnych
jednocześnie, kiedy idealizm miał większą wartość niż sława.
Po filmie spotkanie z reżyserem Pawłem Wysoczańskim!
29.04. (środa)
g. 19 CZEKAJĄC NA JOE (Touching the Void), reż. Kevin MacDonald, Wielka Brytania, 2003, 106’
Oparta na prawdziwej historii opowieść o wyprawie dwóch przyjaciół w
peruwiańskie Andy. Joe i Simon wspinając się w stylu alpejskim na Siula
Grande wybierają najtrudniejszą, zdradliwą trasę – zachodnią ścianę
szczytu. Pozornie łatwa droga jest początkiem dramatu, który stawia obu
bohaterów przed pytaniami o granicę przyjaźni, odwagi i lojalności.
Górska sceneria w filmie Kevina MacDonalda jest jedynie tłem zmagań
wspinaczy z własnym człowieczeństwem i strachem przed jego utratą. To
opowieść o sile i odwadze człowieka w spotkaniu ze śmiercią. Film
pokazuje nie tylko ludzi, którzy dokonali rzeczy niemożliwych, ale
stawia także pytanie o to, co znajduje się poza granicami ludzkiej
wytrzymałości.
30.04. (czwartek)
g. 19 ŚLEPY LOS (Blindsight), reż. Lucy Walker, Wielka Brytania, 2006, 104’
Erik Weihenmeyer był niewidomy od 15 roku życia. Zanim został alpinistą
i pierwszym niewidomym, który zdobył Mount Everest, musiał zmierzyć się
ze swoimi ograniczeniami. Jego droga do samoakceptacji przebiegała w
sprzyjających warunkach: pod opieką braci i czuwającego nad wszystkim
ojca. Teraz Erik zdecydował się pomóc innym. Wybrał Tybet, bo tu
niewidomi żyją jak wyrzutkowie, na marginesie społecznym. W powszechnym
mniemaniu ślepota jest karą za grzechy w poprzednim życiu lub dowodem
opętania.
Normalne życie staje się przez to niemal niemożliwe.
Sabryie Tenberken, niewidoma Niemka, postanowiła założyć organizację
Braille bez Granic i pierwszą szkołę dla niewidomych w Lhasie. To do
niej zwraca się Erik z propozycją zorganizowania profesjonalnej wyprawy w
Himalaje. Grupę stworzyli uczestnicy wielu górskich wspinaczek i dzieci
ze szkoły Sabryie. W miarę zbliżania się do szczytu, cel wyprawy staje
się przedmiotem dyskusji i polem gry ambicji himalaistów. Czy ktoś w
tych krytycznych warunkach zachowa rozsądek?
Dokument Lucy Walker
łączy różne elementy. Reżyserka z uwagą obserwuje uczestników ekspedycji
oraz jej burzliwy przebieg. Przygląda się też wpływowi wyprawy na
psychikę dzieci i dorosłych. Dla niektórych wspinaczka staje się szansą
na przemianę, na której zależało organizatorom. Inni na nowo przeżywają
przeszłość i wracają do bolesnych wspomnień. Choć Ślepy los w naturalny
sposób staje się opowieścią o górskiej ekspedycji, autorka nawet na
chwilę nie traci z pola widzenia celu swojego dzieła.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz